Skype pro firmy

24. března 2006 v 21:15 | Petr |  Business
Pro ty z vás, kteří nečtete časopis BIZ, přináším článek který jsem napsal o využití Skype ve firemní sféře (vyšlo tuším v čísle 03/2006).

Skype ve firmě - telefonujeme přes internet


Telefonování a komunikace přes internet se v době vysokorychlostních připojení stává velmi zajímavou možností, jak dosáhnout ve firmě úspor, umožnit pracovníkům plnohodnotnou práci z domova či odloučeného pracoviště a novými možnostmi podporovat zvýšenou produktivitu pracovníků. Seznámíme se s populární službou Skype a zjistíme, co může nabídnout firemním uživatelům.

Co nabízí Skype?
Skype je jednou z mnoha služeb nabízejících volání přes internet, ale přesto se od ostatních konkurenčních služeb velmi odlišuje a přináší něco navíc.
Skype umožňuje využívat následující služby zcela zdarma:
  • přímé volání mezi dvěmi Skype uživateli
  • konferenční hovor až 5 Skype uživatelů
  • textový chat dvou Skype uživatelů
  • textový skupinový chat až 50 Skype uživatelů
  • přenos souborů mezi uživateli
  • video-konferenční hovor mezi dvěmi Skype uživateli

Placené Skype služby jsou:
Skype je tedy spíše kvalitním komunikačním nástrojem, než pouhou telefonní službou.

Jak Skype funguje?
Služba Skype používá vlastní proprietární technologii a protokol, která umožňuje vytvořit efektivní a robustní komunikační síť pracující na P2P (peer to peer) principu. Jednotliví klienti této sítě mohou za určitých okolností sloužit i jako zprostředkovatelé komunikace pro další členy sítě.
To může být ve firemním prostředí považováno jako potenciální bezpečností riziko, ale vysoký stupeň zabezpečení, silné šifrování veškeré komunikace a důvěra milionů uživatelů může zaručit klidný spánek správcům IT.
Skype se dočkal velkého rozšíření ve světě z několika jednoduchých důvodů. Je velmi jednoduché jej nainstalovat a používat, má značné rozšíření mezi uživateli (desítky milionů registrovaných uživatelů a přes 5 miliónů uživatelů trvale online). Pro mnohé je Skype synonymem technologie VoIP (Voice over IP).

Pořízení a provoz
Prvotním předpokladem je dostupnost kvalitního vysokorychlostního internetu ve vaší společnosti (Wi-Fi, ADSL, kabel, optika apod.), což u firemních zákazníků předpokládáme.

Ve vaší firmě Skype určitě vyzkoušejte. Nebude vás to stát ani korunu. Softwarového klienta Skype si zdarma stáhnete ze stránek Skype.com, je k dispozici pro všechny významné platformy - Windows, Mac OS X, Linux a Pocket PC. Nainstalujete jej, zaregistrujete si vlastní Skype jméno (přihlašovací údaj do sítě) a můžete volat nebo chatovat s kolegy či partnery, kteří již Skype také využívají.
Neplatíte žádný měsíční paušál za využívání služby ani žádné registrační poplatky. Základní služby využíváte zdarma, placené služby se hradí z kreditu, který si na svůj účet zakoupíte u provozovatele služby, společnosti Skype Communications S.A.

Pro opravdu kvalitní volání doporučuji zvolit některý z USB telefonů, drátových či bezdrátových, které vám zaručí nejlepší kvalitu zvuku a vysoký komfort obsluhy. Ceny telefonů se pohybují od zhruba tisícikoruny za kvalitní drátový USB telefon po necelé čtyři tisíce za velmi kvalitní duální telefon, jež je možné využít jak pro volání se Skype tak s připojenou běžnou telefonní linkou.
Samozřejmě jako zvukové zařízení lze použít i náhlavní sadu (sluchátko s mikrofonem) v cenách od několika stokorun.

Možnosti Skype služeb podrobněji
Ukažme si možné využití některých Skype služeb ve firmě.

První zajímavou možností a zároveň vlastností Skype je zobrazování stavu jednotlivých uživatelů. Proměnlivá ikona kontaktu zobrazuje ve vašem seznamu kontaktů, zda-li je váš kolega nebo partner u svého počítače, je nepřítomný či si nepřeje být rušen. Můžete komunikovat tehdy, když je to pro obě strany vhodné a jsou přítomny u počítače.
Ve firemní sféře je častou činností zasílání různých dokumentů. Skype umožňuje uživatelům šifrovaný přenos souborů do velikosti 2 GB! Nemusíte tak zatěžovat váš firemní mail server maily, kdy na mnoho částí zasíláte větší soubory a strachujete se, zdali je druhá strana dostane v pořádku.
Kolik konferenčních hovorů jste za svůj život uskutečnili? Málo. Myslíte si, že sestavit konferenční hovor je složité, případně musí mít všichni speciální vybavení či telefon. Skype vás přesvědčí o opaku! Na tři kliknutí myší zahájíte konferenční hovor až pěti účastníků, kteří mohou být kdekoliv na světě. Diskuse mezi obchodním oddělením, produkcí a subdodavateli tak naberou tu správnou dynamiku. Vše si pěkně vyříkat a o cenu hovoru se zajímat nemusíte. Je jako většina věcí u Skype zdarma. Konferenční hovor můžete zahájit i v průběhu již probíhajícího hovoru.
Skype vám dále umožňuje využívat skupinový textový chat až 50 uživatelů. To je výhodné při komunikaci různých pracovních skupin ať už vnitrofiremních nebo s externími spolupracovníky. Výborně se hodí pro předávání komentářů, poznámek, webových odkazů a rozesílání souborů v rámci skupiny. Účastníci skupinového chatu nemusí být stále online, jakmile se připojí, dojdou jim i starší zprávy.

Poslední zajímavou službou, kterou si představíme jsou Skype Groups. Touto službou si vytvoříte administrační Skype účet, pod který můžete zahrnout jednotlivé Skype účty vaší firmy. Z tohoto centrálního účtu realizujete nákup Skype kreditu pro celou firmu a následně jej můžete přidělovat jednotlivým uživatelům, kontrolovat jeho využívání, prohlížet seznam uskutečněných placených hovorů Skype Out. Tato služba se ovládá přes webové rozhraní na stránkách Skype.com

Závěrem
Do budoucna můžeme sledovat jednoznačný trend přesunu z prosté hlasové komunikace na vícevrstvou komunikaci hlasem, obrazem a textem. Skype umožňuje využívat všechny tyto formy již dnes a dává tak firemním uživatelům do ruky mocný nástroj. Využijte jej ve váš prospěch!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama